Charakterystyka mistrza

Mistrz, chociaż jest jednym z dwójki tytułowych bohaterów powieści, pojawia się w niej stosunkowo późno. Człowiek ten był pisarzem, autorem dzieła o spotkaniu Poncjusza Piłata z Jeszuą Ha-Nocri. Umieszczono go w klinice psychiatrycznej, właśnie tam poznaje go czytelnik.

Przy pierwszym kontakcie z bohaterem odkrywamy, iż był to mniej więcej trzydziestoośmioletni człowiek, ciemnowłosy, starannie wygolony, o ostrym nosie i... więcej



Charakterystyka Małgorzaty

Małgorzata była piękna i mądra. I jeszcze jedno trzeba tutaj dodać – można stwierdzić z całym przekonaniem, że jest wiele kobiet, które nie wiem co dałyby za to, aby zamienić się z Małgorzatą. Trzydziestoletnia bezdzietna Małgorzata była żoną wybitnego specjalisty, który w dodatku dokonał pewnego odkrycia o ogólnopaństwowym znaczeniu
– czytamy dopiero w dziewiętnasty rozdziale powieści, który w całości poświęc... więcej



Charakterystyka pozostałych bohaterów „Mistrza i Małgorzaty”

Michał Aleksandrowicz Berlioz - mniej więcej czterdziestoletni, ubrany w szary letni garnitur, był niziutki, ciemnowłosy, zażywny, łysawy, swój zupełnie przyzwoity kapelusz zgniótł wpół i niósł w ręku; jego starannie wygoloną twarz zdobiły nadnaturalnie duże okulary w czarnej rogowej oprawie. Człowiek ten stał na czele Massolitu – państwowej organizacji zrzeszającej pisarzy. Dał się poznać jako wielki przeciwnik jakiejk... więcej



Charakterystyka postaci szatańskich w „Mistrzu i Małgorzacie”

Woland – przedstawia się na wiele sposobów:
Profesor W.; O, jestem w ogóle poliglotą. Znam bardzo wiele języków; Jestem specjalistą od czarnej magii; Jestem w tej dziedzinie jedynym specjalistą na świecie; Jestem historykiem.
Jego wygląd, który zresztą dowolnie mógł zmieniać, był nie do opisania dla nikogo, kto spotkał go na swojej drodze. Każdy portret pamięciowy sporządzony przez takie osoby różniłby się od siebie ... więcej



Charakterystyka postaci biblijnych w „Mistrzu i Małgorzacie”

Poncjusz Piłat – zwany często człowiekiem w białym płaszczu z podbiciem koloru krwawnika. Teresa Nowacka zauważa, że płaszcz Piłata
(…) symbolizuje połączenie niewinności z cierpieniem, męką; biel z wierzchu – umycie rąk, ale cierpi on jako człowiek z powodu wyrzutów sumienia i świadomości, że z jego powodu przelała się krew niewinnego Jeszuy.
Okrutny piąty procurator Judei, eques Romanus, Poncjus... więcej