Alternatywna do wersji biblijnej historia Poncjusza Piłata w Mistrzu i Małgorzacie
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Bułhakow przedstawia w swojej powieści przekomponowany i zsekularyzowany mit biblijny. Jak zauważa Berlioz, mit ten jest sprzeczny z Ewangelią. Kolejnym paradoksem świata moskiewskiego jest fakt, że ze względu na jego sekularyzację o religii mówi właśnie diabeł. Przekonuje ludzi do istnienia Boga oraz samego siebie, przedstawia także historię Chrystusa. Owa historia jest niezależna od wydarzeń moskiewskich, choć związany z nimi głęboką wspólnotą znaczeń; biegnie w tym samym czasie co właściwa akcja powieści. Wpleciona jest w akcję właściwą w mistrzowski sposób – raz opowiada ją Woland, raz śni się Iwanowi Bezdomnemu, raz jest podawana jako fragment powieści mistrza. Nie wiadomo, czy historia o Poncjuszu Piłacie i Jeszui jest historią prawdziwą, wymysłem Wolanda, majakami Iwana czy powieścią mistrza.

Historia ta jest zsekularyzowaną Ewangelią, celową odchodzącą od kategorii ściśle religijnych, aby stworzyć punkt oparcia dla ludzi wszystkich poglądów i postaw. Sacrum zostaje zbliżone od profanum – Jezus okazuje się po prostu dobrym, wrażliwym człowiekiem, pozbawionym atrybutów boskości, który został źle osądzony i stracony pomimo swej niewinności. Umiera tylko dlatego, że chce żyć w zgodzie ze sobą i swoją naturą.

Podstawową kategorią chrześcijańską, występującą w historii Jeszui i w całej powieści jest miłosierdzie. Śmierć Jeszui, choć pozbawiona jest mocy zbawczej i wartości religijnych, odmieniła świat, uruchamiając na stulecia łańcuch konsekwencji. Jedną z tych konsekwencji jest właśnie miłosierdzie. Doznają go Frieda (jedna z wielu grzesznic) i Piłat (inicjujący łańcuch zła, postać mityczna). Oznacza to chyba, że miłosierdzie jest możliwe zawsze i wobec wszystkich. Diabelska moc nie wkracza w sferę miłosierdzia. Małgorzata sama uwalnia Friedę od ciężaru, diabeł nie może tego uczynić (mówi: „leży to poza moją kompetencją”). Mistrz sam uwalnia Piłata. Oboje muszą się tylko dowiedzieć o mocy, jaką posiadają. Bohaterowie stają się wolni uwalniając innych.

Udostępnij




  Dowiedz się więcej
1  cytaty
2  Kompromitacja i rozbijanie moskiewskich układów
3  Charakterystyka pozostałych bohaterów „Mistrza i Małgorzaty”



Komentarze
artykuł / utwór: Alternatywna do wersji biblijnej historia Poncjusza Piłata w Mistrzu i Małgorzacie


  • W tekście nie jest opisana jedna z ważniejszych funkcji Piłata. Otóż autor częściowo utorzsamiał się się z wykreowanym przez siebie prefektem Judei. Był on przedstawiony jako postać, której dano dużą władzę, ale która sama podlega systemowi i nie może się mu przeciwstaić (chce uratować Jeszue).Tak samo jak w ówczesnym systemie socjalistycznym. Była to ukryta kostiumem historycznym krytyka systemu w którym żył autor.
    Talleyrand ()

  • Nie sądzę, by autorowi chodziło o to, że Bułhakow przedstawił Jeszuę jako nie-boga. Historia Poncjusza Piłata była zsekularyzowana, w historii Piłata Jezus był tylko zwykłym człowiekiem. Fragment, na który się powołałaś, nie jest częścią tej historii. Należy do innego wątku (:
    Grześko ()

  • Fajnie jest, jeśli czyjś odbiór rzeczywistosci jest zbieżny z twoim własnym... jednak wg mnie Bułchakow nie tylko nie pozbawił Jezusa atrybutów boskości, ale wręcz potwierdził wszystkie istotne dla chrześcijaństwa fakty biblijne. Potwierdzeniem tejże boskości jest scena, w której Jego uczeń Mateusz Lewita jest przysłany do Wolanda i wstawia sie za mistrzem, który "nie zasłużył na światłość, zasłużył na spokój" i Małgorzatą, "która go kochała i która przez niego cierpiała". Z rozmowy tej wynika, że tak jak szatan jest "królem zła i władcą cieni", tak Jezus jest królem światła. Tak więc wiara w istnienie szatana wymusza wiarę w boską naturę Jezusa, bo on ma moc zabrać kogoś "do siebie w światłość".
    didym (didym {at} wp.pl)






Tagi: